Restauratie aquarel H.W. Mesdag

Geschreven door Administrator | Maandag, 27 Januari 2014 19:02

Restauratie van een aquarel van Hendrik Willem Mesdag “Heidelandschap met kar”

Voor de behandeling

 

De prent zat in zijn geheel op een drager van grijs karton gekleefd. Aan de randen waren de restanten van een oud passe-partout te zien die ervoor zorgden dat een deel van de afbeelding niet zichtbaar was, alsook dat de tekst die onderin staat bij de handtekening niet volledig te lezen was.

 

In het algemeen was de staat van het werk redelijk goed. Enkel een bruine verkleurde plek in de linker bovenhoek ontsierde de afbeelding en werkte best storend. Bovendien had men een substantie op het papier aangebracht als een soort van retouche. Deze substantie voelde hard aan en na onderzoek bleek deze niet verwijderd te kunnen worden zonder de papiervezels te beschadigen.

Detail linker bovenhoek tijdens handeling Detail linker bovenhoek na behandeling

 

De drager en het passe-partout is verwijderd middels scalpel, spatel en vocht.

Nadien is de verkleuring gebleekt met een reductiebleek die de papiervezels niet aantast. Op een gegeven moment is er echter besloten niet verder te gaan, daar meer bleken geen effect meer had op de verkleuring en er toch steeds een risico bestaat daar je met een chemisch middel werkt.

 

De substantie waar eerder over gesproken is, viel helaas niet weg te bleken. Daardoor is er voor gekozen om de kleur te reduceren middels retoucheren met aquarel.

Na behandeling

Restauratie van wandkunst gemeente Hengelo

Geschreven door Manager | Dinsdag, 05 November 2013 09:51

Restauratie van binnen- en buitenwandkunst voor de gemeente Hengelo

Zowel buiten als binnenin het gemeentehuis te Hengelo bevindt zich kunst.
Binnen gaat het om een wand volledig met beeldhouwwerk versierd, terwijl buiten reliëfs de muren verfraaien.

Buitenwandkunst
Buiten werd er door de kunstenaar gebruik gemaakt van de hiervoor speciaal geplaatste bakstenen die voorzien werden van een coating met glazuur. de gekleurde en geglazuurde bakstenen vormen zo hun tekening.
Spijtig genoeg werd deze buitenkunst slachtoffer van vandalisme, hierbij werden de geglazuurde bakstenen beschadigd en beschreven met tekst.

Om dit relief te behandelen werden alle losse stukjes glazuur geconsolideerd alvorens er over gegaan werd tot de reiniging van het geheel. Het reinigen gebeurde op verschillende manier en werd er onder meer gebruik gemaakt van het droog reinigen met een museumstofzuiger, waarna deze ook gereinigd kon worden met het stoomapparaat.

Plaatselijk werden de beschreven stenen gereinigd met een sterker oplosmiddel en scalpel om ook de laatste resten, die diep in de
poriën van de baksteen dringen, te verwijderen. Ontbrekende delen en glazuur werden opnieuw gereconstrueerd. Ook de voegen van het metselwerk werden bijgewerkt waar het nodig was.


Restauratie van "Schepen op de rede van Veere"

Geschreven door Manager | Dinsdag, 10 Maart 2015 15:16

Schepen op de rede van Veere 1651

 

Philips van Macheren
Olieverf op doek, 173 x 300 cm

scherp
Het schilderij voor de restauratie

 

Aan dit grote schilderij is in het verleden al veel verspijkerd. Zo is het doek gedoubleerd, dat wil zeggen dat er tegen de originele drager een extra doek geplakt is, in dit geval met een was-harslijm. Bij het doubleren van het schilderij zijn de originele spanranden afgesneden.

Uit het doek waren ook verschillende stukken gesneden. Deze uitgesneden delen waren vervangen door nieuwe stukken doek en opgevuld. De verflaag was sterk verpoetst waardoor veel details verloren zijn gegaan en sommige kleine bootjes zeer vaag geworden waren. Over het hele schilderij waren oude retouches en overschilderingen te zien.

Onregelmatige uitgesneden stuk aan de linkerkant
(de diameter van het witte kader is 24 cm).

 

In de luchtpartij bevonden zich bovendien sleetse plekken, waardoor de bruine grondering zichtbaar was.

Verder was de vernislaag vergeeld. De laag was dik en onregelmatig opgebracht en vertoonde druipsporen. Bovendien was het werk vuil geworden.

Na het verwijderen van het oppervlaktevuil is het vernis afgenomen met een oplossing van ethanol en iso-octaan. De jongste retouches en overschilderingen lieten zich goed verwijderen. Hieronder bevonden zich echter oudere retouches en overschilderingen die krimpscheuren vertoonden, en die niet oplosten. Er zijn tevergeefs testen uitgevoerd met verschillende oplosmiddelen. Slechts één mengsel (isopropanol – ammoniak 1:1) gaf enig resultaat. Daarmee werden de oudere overschilderingen gedeeltelijk weggehaald.

Verwijderen van vernis en retouches


Hierdoor kwamen op meerdere plaatsen nog meer oude vullingen en reparaties tevoorschijn. Sommige vullingen zijn mechanisch verdund, andere zijn helemaal verwijderd met behulp van scalpel.

Veere 2 na
voor restauratie oude stopsel nieuwe stopsel na retoucheren


Daarna zijn de lacunes opgevuld met een vulmiddel op basis van gelatine en kaolien.

Vervolgens is er een laagje damar vernis aangebracht. Deze tussenlaag vormt een buffer die de nieuwe ingrepen aan het schilderij scheidt van de originele verflaag. Vervolgens is het schilderij geretoucheerd. De rechthoekige lacune in de haven van Veere werd geretoucheerd met behulp van schetsen van schepen en van een oude tekening van de toren van Veere.

Anderen bekeken ook: Alles bekijken

Restauratie aquarel H.W. Mesdag

lees artikel

Restauratie van wandkunst gemeente Hengelo

lees artikel

Restauratie van "Schepen op de rede van Veere"

lees artikel