Restauratie van "Schepen op de rede van Veere"

Geschreven door Manager | Dinsdag, 10 Maart 2015 15:16

Schepen op de rede van Veere 1651

 

Philips van Macheren
Olieverf op doek, 173 x 300 cm

scherp
Het schilderij voor de restauratie

 

Aan dit grote schilderij is in het verleden al veel verspijkerd. Zo is het doek gedoubleerd, dat wil zeggen dat er tegen de originele drager een extra doek geplakt is, in dit geval met een was-harslijm. Bij het doubleren van het schilderij zijn de originele spanranden afgesneden.

Uit het doek waren ook verschillende stukken gesneden. Deze uitgesneden delen waren vervangen door nieuwe stukken doek en opgevuld. De verflaag was sterk verpoetst waardoor veel details verloren zijn gegaan en sommige kleine bootjes zeer vaag geworden waren. Over het hele schilderij waren oude retouches en overschilderingen te zien.

Onregelmatige uitgesneden stuk aan de linkerkant
(de diameter van het witte kader is 24 cm).

 

In de luchtpartij bevonden zich bovendien sleetse plekken, waardoor de bruine grondering zichtbaar was.

Verder was de vernislaag vergeeld. De laag was dik en onregelmatig opgebracht en vertoonde druipsporen. Bovendien was het werk vuil geworden.

Na het verwijderen van het oppervlaktevuil is het vernis afgenomen met een oplossing van ethanol en iso-octaan. De jongste retouches en overschilderingen lieten zich goed verwijderen. Hieronder bevonden zich echter oudere retouches en overschilderingen die krimpscheuren vertoonden, en die niet oplosten. Er zijn tevergeefs testen uitgevoerd met verschillende oplosmiddelen. Slechts één mengsel (isopropanol – ammoniak 1:1) gaf enig resultaat. Daarmee werden de oudere overschilderingen gedeeltelijk weggehaald.

Verwijderen van vernis en retouches


Hierdoor kwamen op meerdere plaatsen nog meer oude vullingen en reparaties tevoorschijn. Sommige vullingen zijn mechanisch verdund, andere zijn helemaal verwijderd met behulp van scalpel.

Veere 2 na
voor restauratie oude stopsel nieuwe stopsel na retoucheren


Daarna zijn de lacunes opgevuld met een vulmiddel op basis van gelatine en kaolien.

Vervolgens is er een laagje damar vernis aangebracht. Deze tussenlaag vormt een buffer die de nieuwe ingrepen aan het schilderij scheidt van de originele verflaag. Vervolgens is het schilderij geretoucheerd. De rechthoekige lacune in de haven van Veere werd geretoucheerd met behulp van schetsen van schepen en van een oude tekening van de toren van Veere.