Behandeling van een pastel op doek uit 1900

Geschreven door Administrator | Dinsdag, 25 Maart 2014 15:50

Behandeling van een pastel op doek uit 1900

Vanwege een waterschade had de pastel een behoorlijke schimmelschade opgelopen. Dit is duidelijk te zien aan de witte waas die vooral aan de randen van het object zit. Niet alleen de schimmel verstoorde het beeld, ook de kleuren waren plaatselijk uitgelopen en er zaten twee grote deformaties in het doek.

 

Pastels zijn verschrikkelijk moeilijk te behandelen vanwege de pigmenten die als het ware los op de drager liggen. Elke handeling die wordt uitgevoerd, kan eigenlijk als een beschadiging van het beeld gezien worden. In dit geval was het echter zo dat er geen ‘losse’ pigmenten meer waren vanwege de waterschade. De pastel was als het ware gefixeerd door het water.

Voor behandeling Na behandeling


Voor de behandeling zijn we gestart met het verwijderen van de schimmelsporen. Dit is uitgevoerd met een zeer dun penseel en een museumstofzuiger met HEPA-filter. Oorspronkelijk was de pastel op een houten spieraam gemonteerd. Deze hoogte was echter niet bevorderlijk voor het inlijsten, waarna in overleg is besloten tot demonteren. Na het demonteren zijn de randen van het doek gevlakt, alsook de deformaties, door het geheel lichtjes in te vochten en op te spannen. Voor het inlijsten in een nieuwe lijst is het doek op een op maat gesneden kapalineplaat gespannen. Deze is vastgezet aan de randen middels strookjes dik Japans papier en zetmeellijm.

In overleg met de klant is besloten om plaatselijk het uitlopen van de pigmenten af te zwakken door met pastel te retoucheren. Zodoende is er een minder storend beeld gecreëerd.

Restauratie van wandkunst gemeente Hengelo

Geschreven door Manager | Dinsdag, 05 November 2013 09:51

Restauratie van binnen- en buitenwandkunst voor de gemeente Hengelo

Zowel buiten als binnenin het gemeentehuis te Hengelo bevindt zich kunst.
Binnen gaat het om een wand volledig met beeldhouwwerk versierd, terwijl buiten reliëfs de muren verfraaien.

Buitenwandkunst
Buiten werd er door de kunstenaar gebruik gemaakt van de hiervoor speciaal geplaatste bakstenen die voorzien werden van een coating met glazuur. de gekleurde en geglazuurde bakstenen vormen zo hun tekening.
Spijtig genoeg werd deze buitenkunst slachtoffer van vandalisme, hierbij werden de geglazuurde bakstenen beschadigd en beschreven met tekst.

Om dit relief te behandelen werden alle losse stukjes glazuur geconsolideerd alvorens er over gegaan werd tot de reiniging van het geheel. Het reinigen gebeurde op verschillende manier en werd er onder meer gebruik gemaakt van het droog reinigen met een museumstofzuiger, waarna deze ook gereinigd kon worden met het stoomapparaat.

Plaatselijk werden de beschreven stenen gereinigd met een sterker oplosmiddel en scalpel om ook de laatste resten, die diep in de
poriën van de baksteen dringen, te verwijderen. Ontbrekende delen en glazuur werden opnieuw gereconstrueerd. Ook de voegen van het metselwerk werden bijgewerkt waar het nodig was.


Restauratie van "Schepen op de rede van Veere"

Geschreven door Manager | Dinsdag, 10 Maart 2015 15:16

Schepen op de rede van Veere 1651

 

Philips van Macheren
Olieverf op doek, 173 x 300 cm

scherp
Het schilderij voor de restauratie

 

Aan dit grote schilderij is in het verleden al veel verspijkerd. Zo is het doek gedoubleerd, dat wil zeggen dat er tegen de originele drager een extra doek geplakt is, in dit geval met een was-harslijm. Bij het doubleren van het schilderij zijn de originele spanranden afgesneden.

Uit het doek waren ook verschillende stukken gesneden. Deze uitgesneden delen waren vervangen door nieuwe stukken doek en opgevuld. De verflaag was sterk verpoetst waardoor veel details verloren zijn gegaan en sommige kleine bootjes zeer vaag geworden waren. Over het hele schilderij waren oude retouches en overschilderingen te zien.

Onregelmatige uitgesneden stuk aan de linkerkant
(de diameter van het witte kader is 24 cm).

 

In de luchtpartij bevonden zich bovendien sleetse plekken, waardoor de bruine grondering zichtbaar was.

Verder was de vernislaag vergeeld. De laag was dik en onregelmatig opgebracht en vertoonde druipsporen. Bovendien was het werk vuil geworden.

Na het verwijderen van het oppervlaktevuil is het vernis afgenomen met een oplossing van ethanol en iso-octaan. De jongste retouches en overschilderingen lieten zich goed verwijderen. Hieronder bevonden zich echter oudere retouches en overschilderingen die krimpscheuren vertoonden, en die niet oplosten. Er zijn tevergeefs testen uitgevoerd met verschillende oplosmiddelen. Slechts één mengsel (isopropanol – ammoniak 1:1) gaf enig resultaat. Daarmee werden de oudere overschilderingen gedeeltelijk weggehaald.

Verwijderen van vernis en retouches


Hierdoor kwamen op meerdere plaatsen nog meer oude vullingen en reparaties tevoorschijn. Sommige vullingen zijn mechanisch verdund, andere zijn helemaal verwijderd met behulp van scalpel.

Veere 2 na
voor restauratie oude stopsel nieuwe stopsel na retoucheren


Daarna zijn de lacunes opgevuld met een vulmiddel op basis van gelatine en kaolien.

Vervolgens is er een laagje damar vernis aangebracht. Deze tussenlaag vormt een buffer die de nieuwe ingrepen aan het schilderij scheidt van de originele verflaag. Vervolgens is het schilderij geretoucheerd. De rechthoekige lacune in de haven van Veere werd geretoucheerd met behulp van schetsen van schepen en van een oude tekening van de toren van Veere.

Anderen bekeken ook: Alles bekijken

Behandeling van een pastel op doek uit 1900

lees artikel

Restauratie van wandkunst gemeente Hengelo

lees artikel

Restauratie van "Schepen op de rede van Veere"

lees artikel