Restauratie van het plafondschilderij van de Groene kamer in het Museum Vlaardingen

Geschreven door Manager | Donderdag, 14 Januari 2016 09:14

 

Het plafond schilderij vormt een onderdeel van de 18e eeuws interieur van de Groene kamer in het Museum Vlaardingen.

Het doek is opgespannen op een houten spanraam. Het doek is in het verleden gedoubleerd met was/hars mengsel.

Over het gehele oppervlak bevonden zich storende witte vlekken van diverse grootte en vormen. De witte vlekken bevonden zich op het oppervlak van de schildering en zijn waarschijnlijk veroorzaakt door een chemische reactie van de pigmenten en het bindmiddel die bij de laatste restauratie toegepast zijn. Vanwege de witte waas op het oppervlak van de verflaag waren de oude retouches en overschilderingen niet of nauwelijks zichtbaar. Pas tijdens de behandeling (restauratie) zijn veel oude verkleurde retouches en overschilderingen tevoorschijn gekomen. In het midden van de schildering bevindt zich een zone van ca. één meter breed, waar de verflaag zeer ernstig beschadigd is. Er bevinden zich veel kleine lacunes die zijn in het verleden overgeschilderd zonder dat ze opgevuld zijn. Op de grotere beschadigingen bevinden zich oude stopsels.


Storende witte vlekken


Na het opbouwen van de steiger zijn alle losse verffragmenten ter bescherming gefixeerd met Japans papier. Het doek is opgerold om een stevige kartonnen koker met de Tyvek folie als tussenlaag en verplaatst naar het atelier van Art Conservation. Na het uitrollen van de plafondschildering zijn de randen verstevigd met een linnen doek (striplining) en het schilderij is opgespannen op een provisorische aluminium spieraam.


De randen zijn verstevigd met een nieuw doek en het schilderij is opgespannen op een aluminium spieraam.

De facing van Japans papier aan de voorkant is verwijderd en de losse verffragmenten zijn geconsolideerd. De vernis is samen met de witte vlekken verwijderd.

De verkleurde oude retouches en overschilderingen zijn zodanig hard geworden, dat het niet gelukt is om deze in zijn geheel te verwijderen. Alleen een aantal kleinere retouches zijn (dan wel gedeeltelijk) verwijderd. De rest van de overschilderingen is geretoucheerd in de kleuren van de originele verf.

 

 

en tegelijk van de witte vlekken

Verwijderen van vergeeld vernis


 

Oude lacunes in het midden van het schilderij

Oude retouches

Na de reiniging zijn alle lacunes opgevuld. Na het aanbrengen van de vullingen is er een laag tussenvernis opgebracht. Vervolgens zijn alle beschadigingen geretoucheerd. Na de behandeling is het schilderij gevernist.

Na de behandeling is het schilderij opnieuw opgerold en teruggebracht naar het museum. Daar is het doek weer opgespannen op het originele spanraam en bevestigd aan het plafond.

 

Nieuwe vullingen

Na restauratie



 

 



 

 

 

 

 



Het plafond schilderij vormt een onderdeel van de 18e eeuws interieur van de Groene kamer in het Museum Vlaardingen.

Het doek is opgespannen op een houten spanraam. Het doek is in het verleden gedoubleerd met was/hars mengsel.

Over het gehele oppervlak bevonden zich storende witte vlekken van diverse grootte en vormen. De witte vlekken bevonden zich op het oppervlak van de schildering en zijn waarschijnlijk veroorzaakt door een chemische reactie van de pigmenten en het bindmiddel die bij de laatste restauratie toegepast zijn. Vanwege de witte waas op het oppervlak van de verflaag waren de oude retouches en overschilderingen niet of nauwelijks zichtbaar. Pas tijdens de behandeling (restauratie) zijn veel oude verkleurde retouches en overschilderingen tevoorschijn gekomen. In het midden van de schildering bevindt zich een zone van ca. één meter breed, waar de verflaag zeer ernstig beschadigd is. Er bevinden zich veel kleine lacunes die zijn in het verleden overgeschilderd zonder dat ze opgevuld zijn. Op de grotere beschadigingen bevinden zich oude stopsels.